De perfecte meta titel & beschrijving? Over lengte, vorm & inhoud

Wat is een meta titel en beschrijving?

De meeste mensen met een website weten het inmiddels wel, de meta title en description zijn de korte stukjes tekst die je in de zoekresultaten van Google ziet. Je kunt ze handmatig vullen, door een SEO plugin zoals Yoast te installeren. Google laat de titel van de pagina zien, met de url (het webadres) en daaronder de omschrijving.

De meta titel en beschrijving vormen tezamen het zoekresultaat dat Google toont en de eerste indruk die een lezer van je krijgt. Goede meta’s zorgen ervoor dat iemand eerder op jouw website klikt dan die van een ander. Daarnaast spelen de zoekwoorden die je in je meta titel en beschrijving gebruikt, een rol in de positie die je pagina krijgt in de zoekresultaten. Gebruik daarom je zoekwoorden in zowel titel als beschrijving (SEO) en vat op een aantrekkelijke manier samen waar je webtekst over gaat (zodat de lezer je beschrijving relevant vindt en op jouw zoekresultaat klikt en niet van je onder- of bovenbuurman).

Meta’s  in 2018, watskeburt?

Voorheen was de maximum lengte van de meta beschrijving om en nabij de 156 tekens, terwijl de lengte van de titel rond de 60 tekens was. Daarna brak Google de tekst af en zag je puntjes staan. De kunst was en is natuurlijk om ervoor te zorgen zoveel mogelijk tekens te gebruiken zonder dat je titel en beschrijving werden afgekapt. Sinds december 2017 is de lengte van de meta titel uitgebreid naar 70 tekens en die van de meta description maar liefst naar 320 tekens. Dit betekent dus:

  • meer ruimte om de lezer te overtuigen van het nut van jouw webpagina
  • meer ruimte om relevante keywords in je meta titel en beschrijving kwijt te kunnen

Deze aanpassing heeft dus zowel te maken met je on page SEO (ranking in de zoekresultaten aan de hand van relevante zoekwoorden) en de CTR (Click through rate, oftewel of iemand al dan niet doorklikt naar je webpagina), als op je CTA (call to action die je aan je lezer richt). De hoogste tijd dus om je meta’s bij te werken!

meta beschrijving lengte

Let wel, deze aanpassing is op mobiel nog niet doorgevoerd (daar blijft de lengte van de meta beschrijving 110-120 tekens). Als je veel mobiele bezoekers hebt is het dus een goed idee hier rekening mee te houden en te zorgen dat de belangrijkste informatie in de eerste 120 tekens staat).

Hoe schrijf je super meta’s?

Hoe zorg je er nu voor dat je meta titel en beschrijving de juiste lengte hebben en daarnaast ook nog eens uitermate klikbaar zijn?

  1. Noem je belangrijkste keywords eerst! Zowel voor zoekmachines als bezoekers geldt dat men de meest relevante informatie eerst wil zien. Maar, stop je meta titel en beschrijving niet bomvol met keywords. Dit overtuigt niet en zal op de meeste bezoekers (en ja, ook op Google) overkomen als spam.
  2. Schrijf je meta’s vanuit het oogpunt van je lezer. Waar zijn mensen naar op zoek en welke klantvraag beantwoordt je webpagina? Als de meta beschrijving niet overeenkomt met de informatie op je webpagina, is het enige resultaat dat bezoekers na een paar seconden massaal de aftocht blazen.
  3. Er zijn diverse online tools die de lengte van je meta titel en description weergeven. Bekijk bijvoorbeeld eens de meta titel checker van Smart Search Marketing.

Details