‘Je’ of ‘U’? Hoe spreek(t) je/u je/uw klanten aan?


Als bedrijf communiceer je dagelijks met je klanten, via je website, telefoon, e-mail, sociale media en advertenties. De tone-of-voice, oftewel aanspreektoon, is daarbij erg belangrijk. Het maakt deel uit van je huisstijl; het gaat hierbij niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. De tone-of-voice moet namelijk passen bij merk, identiteit en persoonlijkheid. Vertrouwdheid schept vertrouwen, en vertrouwen is een voorwaarde voor succes.

Een onderdeel van de tone-of-voice is de manier waarop je je klanten aanspreekt? Kies je voor het formele ‘u’, of voor het informelere ‘je’ en ‘jij’?

De-tone-of-voice, je dienst en je doelgroep

De tone-of-voice die je hanteert hangt vaak samen met je doelgroep en het product dat je verkoopt. Als je je op jongeren richt zou het vreemd zijn om ‘u’ te gebruiken. Een rondje langs de geijkte kanalen toont dit ook aan. Mtv, Radio 538, H&M, Bart Smit en de BreakOut hanteren allemaal ‘je’.

Andersom is dit minder vanzelfsprekend. De 50pluspartij, Dela en Omroep Max zeggen dan wel netjes ‘u’, Avrotros zegt liever ‘je’ en ook SNS kiest voor ‘jou’. Dit geeft aan dat dienst en doelgroep niet allesbepalend zijn. Informeel taalgebruik lijkt steeds meer aan terrein te winnen, ook al gaat het om zakelijke communicatie.

 

Connotatie en gevoelswaarde

Formeel taalgebruik komt professioneel en respectvol over. Daarnaast kan het een bijklank hebben van autoriteit, geen overbodige luxe als je je als leader of the pack wilt profileren. Het nadeel is dat met professionaliteit en autoriteit, ook afstand ontstaat. Het is moeilijk om een persoonlijke warme boodschap op te stellen met formeel taalgebruik.

Met een informele tone-of-voice is het veel makkelijker om die nabijheid te creeĆ«ren. ‘Je’ en ‘jij’ zeg je immers ook tegen je naasten. Het komt sympathieker en persoonlijker over. Hierbij bestaat dan wel weer het risico dat je als minder ervaren en/of professioneel gezien wordt.

 

De juiste toon?

De kunst is dus om een tone-of-voice te gebruiken die past bij je merk en identiteit, maar ook bij die van de doelgroep. Tijd om die stoffige missie en visie eens onder de loep te nemen. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Wat wil je bereiken en hoe? Neem bijvoorbeeld de persoonlijkheid van je bedrijf onder de loep met deze inzichtelijke oefening.

Vraag je klanten ook eens hoe ze over je denken. De manier waarop klanten over je praten maakt veel duidelijk over de uitstraling van je bedrijf. Wees in ieder geval consequent. ‘Je/jij’ en ‘u’ doorelkaar gebruiken is een faux pas die de eenduidigheid van je boodschap en identiteit geen goed doet.

Moeite met het vinden van de juiste toon? Tekstbureau Punchline denkt graag met je mee!

 

Leave a Reply