Krom, krommer, kromst: Over tenenkrommende marketing slogans

De laatste tijd valt het me op dat TV reclames bol staan van de kromme marketing slogans. Vaak gaat het hierbij om grote internationale bedrijven, die toch eigenlijk over voldoende budget zouden moeten beschikken om een degelijke vertaler of tekstschrijver in te huren.

 

GAAT JE DAT LUKKEN TRIVAGO?

Voorbeeld 1. De sowieso al tenenkrommende reclame van Trivago sluit haar spotje af met de kromme zin: ‘En boeken? Boeken wil ik waar het het goedkoopste is’. Alsof dat nog niet erg genoeg is wordt de kijker ter afsluiting getrakteerd op de onzinnige vraag ‘Gaat je dat lukken?’ Een vreemde vraag die niet alleen nergens op slaat, maar ook nog lijkt te veronderstellen dat de kijker een beetje dom is.

 

Als we kijken naar de Engelse versie wordt meteen duidelijk waar de oorzaak ligt.

 

Inderdaad, het script is zo’n beetje letterlijk vertaald in het Nederlands. Terwijl it makes sense in English, it dussent in Dutsj. Mijn advies: huur een vertaler of tekstschrijver in die een script schrijft dat past bij het merk en product, maar ook zeker hout snijdt in de lokale context.

 

Dus in plaats van ‘En boeken? Boeken wil ik waar het het goedkoopste is. Gaat je dat lukken?’ zou je kunnen denken aan:

En ik wil natuurlijk ook de beste prijs voor mijn reis.Wie helpt me daarbij?”

 

EEN MARKETING SLOGAN WAAR NIEMAND VAN HOUDT TIX!

Een andere hoogvlieger is het bedrijf Tix.nl dat opereert onder de marketing slogan: Vliegtickets waar jij van houdt”.
Juist ja…nu ken ik bijna niemand die zulke sterke gevoelens koestert voor een vliegticket. Is het überhaupt mogelijk om van vliegtickets te houden? Het vreemde is dat uit naspeuringen blijkt dat Tix een Nederlands bedrijf is. Geen enkel excuus dus om met een slogan van brandhout aan te komen.

 

Het is logisch dat ze bij Tix het woord vliegtickets in de slogan willen, helemaal omdat dit in de merknaam niet het geval is. Jammer alleen dat bijna elke andere woordencombinatie in de Nederlandse taal beter zou zijn dan ‘Vliegtickets waar jij van houdt.’

 

Vliegtickets voor iedereen!

Dé Vliegticket vergelijker

Vlieg voordelig

Vlieg verder voor minder

 

Kies maar uit…De boodschap is denk ik wel duidelijk. Zorg dat je copy klopt! Zeker als je internationaal opereert is de input van lokale tekstschrijvers onontbeerlijk. Op zoek naar een onweerstaanbare punchline? Schakel dan Tekstbureau Punchline in!

En mocht een pay off ijzersterk maar onvertaalbaar zijn, doe dan als Opel:

slogan Opel

Nichts mis mit!

Details