5 tips voor onweerstaanbare SEO webteksten

Hoe kun je nou zelf goede SEO webteksten schrijven? Met deze 5 tips leer je om teksten te schrijven die goed leesbaar én goed vindbaar zijn in Google!


1. DE BASIS VAN SEO WEBTEKSTEN: ZOEKWOORDENONDERZOEK

Zoekwoordenonderzoek is de basis van goede SEO webteksten. Het werkwoord Googelen is niet voor niets volledig ingeburgerd in de Nederlandse taal. We doen het allemaal, iedere dag. Welke zoektermen we daarbij gebruiken is van groot belang. Google geeft namelijk een lijst van meest relevante zoekresultaten, op basis van die termen. Het loont dus om in kaart te brengen welke zoektermen relevant zijn voor jouw lezers, en die woorden vervolgens in je tekst en titel(s) te gebruiken.

Met de Google Keyword Planner kun je onderzoeken welke zoektermen relevant zijn voor jouw website en hoe vaak hierop wordt gezocht. Daarnaast krijg je ook suggesties voor andere zoekwoorden. Er zijn ook voldoende gratis tools om goed keyword-onderzoek te doen. Bijvoorbeeld Ubersuggest, KW finder en Answer the public.

 


2. BEDENK EEN PAKKENDE TITEL & SCHRIJF ANDERSOM

De aandachtsspanne van de mens is er sinds de komst van het internet niet op vooruit gegaan. Het constante informatiebombardement heeft ervoor gezorgd dat mensen weinig geduld hebben en zeer selectief zijn.

  • Zorg er dan ook voor dat je titel bezoekers prikkelt.
  • Daarnaast is het belangrijk dat de titel de lading dekt, want wegklikken is einde verhaal.
  • Vergeet niet om de belangrijkste zoekwoorden in je titel op te nemen, want Google is al net zo selectief!

In het verlengde daarvan geldt dat meteen duidelijk moet zijn waar een verhaal naar toe gaat. Op school hebben we geleerd een verhaal op te bouwen naar een uiteindelijke conclusie. Tegenwoordig scannen we in enkele seconden een tekst en de afweging ‘relevant’ of ‘wegwezen’ is snel gemaakt. Er was eens…is dus echt verleden tijd. Geef de kern van het verhaal al in de eerste zin aan. Wat kunnen mensen ermee, wat hebben ze eraan, waarom is doorlezen zo’n goed idee?

 


3. NEEM JE LEZER BIJ DE HAND

Niemand wordt blij van een woordenbrij. Eindeloze lappen tekst zonder tussenkopjes zijn onoverzichtelijk en vermoeiend om on screen te lezen. Dit betekent niet dat mensen niet willen lezen. Dat willen ze best, mits de informatie relevant is en overzichtelijk gepresenteerd. Met het oog op overzichtelijkheid raden we je aan om je webtekst in paragrafen met tussenkopjes te verdelen. In die tussenkopjes is natuurlijk ook weer ruimte voor je zoekwoorden. Ook bullets en genummerde lijstjes lezen lekker weg. Lees ook eens dit blog met een recept voor gestructureerd schrijven. Dat leest niet alleen lekker, het schrijft ook stukken makkelijker!  

Kun je je ei niet kwijt op je reguliere webpagina´s? Kies dan eens voor een blog. Blogs zijn uitermate geschikt om deelonderwerpen of klantvragen uit te diepen. Lees ook vooral mijn top tips om zelf blogs te schrijven.

 


4. SCHRIJF META’S

De meta titel en beschrijving vormen tezamen het zoekresultaat dat Google toont en de eerste indruk die een lezer van je krijgt. Goede meta’s zorgen ervoor dat iemand eerder op jouw website klikt dan die van een ander. Natuurlijk heeft de positie die je in de zoekresultaten hebt hier ook veel mee te maken. Gebruik daarom je zoekwoorden in zowel titel als beschrijving en vat op een aantrekkelijk manier samen waar je webtekst over gaat.

 


5. CALL TO ACTION

Wat is het doel van je tekst? Misschien wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief, je gaan volgen op social media of een product bestellen? Houd dit doel voor ogen en bied dit je lezers prominent aan. Het gaat er natuurlijk wel om, om de juiste trigger in de juiste context te geven.

Heb je bijvoorbeeld na het lezen van dit blog helemaal geen zin meer om je eigen webteksten te schrijven, schakel dan Tekstbureau Punchline in😉

 

Wij bloggen over schrijven en andersom