De perfecte meta titel & beschrijving? Over lengte, vorm & inhoud

De meeste mensen met een website weten het inmiddels wel, de meta title en description zijn de korte stukjes tekst die je in de zoekresultaten van Google ziet. Je kunt ze handmatig vullen, door een SEO plugin zoals Yoast te installeren. Google laat de titel van de pagina zien, met de url (het webadres) en daaronder de omschrijving.

De meta titel en beschrijving vormen tezamen het zoekresultaat dat Google toont en de eerste indruk die een lezer van je krijgt. Goede meta’s zorgen ervoor dat iemand eerder op jouw website klikt dan die van een ander.

Daarnaast spelen de zoekwoorden die je in je meta titel en beschrijving gebruikt, een rol in de positie die je pagina krijgt in de zoekresultaten. Gebruik daarom je zoekwoorden in zowel titel als beschrijving (SEO) en vat op een aantrekkelijke manier samen waar je webtekst over gaat (zodat de lezer je beschrijving relevant vindt en op jouw zoekresultaat klikt en niet van je onder- of bovenbuurman).

Meta title & description in 2018, watskeburt?

De maximum lengte van de meta beschrijving was altijd om en nabij de 156 tekens, terwijl de lengte van de titel rond de 60 tekens was. Daarna brak Google de tekst af en zag je puntjes staan. De kunst was en is natuurlijk om ervoor te zorgen zoveel mogelijk tekens te gebruiken zonder dat je titel en beschrijving werden afgekapt. In december 2017 werd de lengte van de meta titel uitgebreid naar 70 tekens en die van de meta description maar liefst naar 320 tekens. Dit betekende dus:

  • meer ruimte om de lezer te overtuigen van het nut van jouw webpagina
  • meer ruimte om relevante keywords in je meta titel en beschrijving kwijt te kunnen

Een snippet zag er toen opeens zo uit:

meta beschrijving lengte

Het idee van Google in 2018 om 320 karakters voor de metabeschrijving te hanteren, werd weer van de hand gedaan. Een duidelijke reden gaf Google niet, maar hoogstwaarschijnlijk heeft het te maken met overzichtelijkheid voor gebruikers.

Op dit moment is een meta description weer maximaal 160 karakters. Gebruik dus tussen de 130 en 160 karakters voor de omschrijving. Voor de meta titel raad ik aan maximaal 70 karakters te gebruiken, daarmee zit je zowel op mobiel als desktop goed.

Hoe schrijf je super meta’s?

Hoe zorg je er nu voor dat je meta titel en beschrijving de juiste lengte hebben en daarnaast ook nog eens uitermate klikbaar zijn?

  1. Noem je belangrijkste keywords! Zowel zoekmachines als bezoekers beoordelen aan de hand van keywords of een zoekresultaat relevant is. Maar, stop je meta titel en beschrijving niet bomvol met keywords. Dit overtuigt niet en zal op de meeste bezoekers (en ja, ook op Google) overkomen als spam.
  2. Schrijf je meta’s vanuit het oogpunt van je lezer. Waar zijn mensen naar op zoek en welke klantvraag beantwoordt je webpagina? Als de metabeschrijving niet overeenkomt met de informatie op je webpagina, is het enige resultaat dat bezoekers na een paar seconden massaal de aftocht blazen.
  3. Er zijn diverse online tools die de lengte van je meta titel en description weergeven. Bekijk bijvoorbeeld eens de meta titel checker van Smart Search Marketing.

PS. Geen tijd of zin om zelf meta’s te schrijven?

Laat Tekstbureau Punchline dit dan voor je doen. We schrijven webteksten met meta’s op maat voor je! Neem contact op en we komen bij je terug.

Wij bloggen over schrijven en andersom