Klantgerichte productpagina’s schrijven, zo doe je dat!

Klantgerichte productpagina’s schrijven is goed voor jou en voor je klanten. Je productpagina’s zijn misschien wel de belangrijkste van je website. Hier ga je immers voor de sale en hoop je bezoekers te converteren naar klanten. Toch zien we in de praktijk nog veel productpagina´s die niet klantgericht geschreven zijn en daardoor hun doel niet halen. In dit blog leggen we je uit hoe je een productpagina schrijft met meerwaarde voor je bezoeker.


Focus op je klant

Klantgerichte productpagina’s schrijven doe je door je te verplaatsen in je klant. Ga niet uit van het product maar van de behoefte die dat product voor je klant vervult.

Natuurlijk is het product dat je aan de man probeert te brengen van belang, maar eigenlijk draait het om iets anders. Dat is namelijk het nut van je product voor je bezoeker. Wat wil je klant bereiken met de aanschaf van dit product? Welk probleem lost het op? Waarom is dit product beter dan andere soortgelijke producten?

Om van je bezoeker een klant te maken, moet je deze vragen beantwoorden. Het gaat dus om de meerwaarde die jouw product heeft en het probleem dat jouw product oplost voor je klant.


Ik ga op reis en ik neem mee…

De productpagina is, als de klantreis volgens het boekje verloopt, een van de laatste bestemmingen van je klant. Die reis begint bij oriëntatie en leidt via afweging tot aankoop (en loopt ook daarna nog door, bij bijvoorbeeld de evaluatie van een aankoop).

Als het goed is, is je bezoeker als hij op je productpagina belandt, klaar met oriënteren en vergelijken en beschikt deze over alle informatie die nodig is om een keuze te maken. Een goede productpagina heeft dan ook maar 1 doel: dat laatste zetje geven, zodat jouw product in het winkelmandje van je klant belandt.


Wat betekenen usp’s voor je klant?

Je bezoeker wil natuurlijk weten wat je verkoopt. Of het nu een dienst of een product is, de usp’s oftewel de unique selling points zijn essentieel om te benoemen. Dit zijn de onderscheidende kenmerken van je product. Nu kun je deze in een net rijtje zetten:

Driezits tuinbank, FSC teakhout, geïmpregneerd, 165 x 60 x 50 cm, wordt gedemonteerd geleverd.

Prima toch? Alles staat er. Maar overtuig je je bezoeker hiermee? Vergelijk het maar eens met deze omschrijving:

Op deze solide teakhouten bank zit je prinsheerlijk. Teak is een van de sterkste tropische houtsoorten, die goed tegen Nederlandse weersomstandigheden kan. Het FSC gecertificeerde teak dat voor dit bankje gebruikt is, komt uit duurzaam beheerde bossen in Zuidoost Azië. Het hout is ook nog eens gebeitst, waardoor je bank zo goed als waterdicht is. De bank is 165 cm breed, wat de ruimte biedt aan maar liefst 3 zitvlakken. Je zet deze bank makkelijk in 4 stappen in elkaar, met de bijgeleverde schroevendraaier.

Alle usp’s komen aan bod, maar dan in termen van toepassing en meerwaarde voor je klant. Je ziet jezelf al zitten toch, met een goed glas wijn in de hand…

Mensen willen geen:

Bank
Blender
Hotelkamer

Maar:

Gezellig met een glas wijn voor het huis zitten
Gezonde smoothies maken voor op hun werk
Er lekker met z’n tweeën een paar dagen tussenuit

Het gaat om de vraag achter de vraag en de behoefte achter het product. Dit betekent niet dat je geen specificaties in een opsomming mag zetten. Als ik bijvoorbeeld een slaapmatje zoek voor mijn aankomende kampeertripje, heb ik wel degelijk interesse in specificaties zonder poespas, zoals afmetingen en pakmaat. Maar wat uiteindelijk de doorslag geeft, is of die specificaties passen bij mijn behoefte. Oftewel, verplaats je in je lezer en beschrijf de behoefte die jouw product vervult.


Productpagina’s schrijven is toch copy paste?

Waarom zou je überhaupt zelf productpagina’s schrijven? Vaak worden productbeschrijvingen geleverd door de leverancier. Een kwestie van copy paste zou je zeggen. Bedenk dan wel dat zoekende klanten overal dezelfde beschrijving vinden, terwijl ze op zoek zijn naar informatie die hen helpt onderscheid te maken en een beslissing te nemen.

Een ander nadeel is dat Google geen fan is van duplicate content. Dezelfde productbeschrijvingen worden op verschillende websites gebruikt. Daardoor zul je lager in de zoekresultaten terecht komen. Investeer liever in unieke productbeschrijvingen waar je lezer wat aan heeft en die Google op waarde weet te schatten. Durf onderscheidend te zijn en ook te zeggen wat je product niet doet of kan (noem dan wel even een alternatief product uit je assortiment).


Afbeeldingen en video

Afbeeldingen en video’s zijn minstens zo belangrijk als een goede beschrijving van het product. Kies voor duidelijke foto’s van het geheel, maar ook voor details en van het product in gebruik. Vooral bij kleding is een combinatie van foto’s met en zonder model nuttig. 360 graden foto’s maken producten van alle kanten duidelijk zichtbaar.

Video’s zijn ook een sterk middel om je product en de werking ervan te laten zien. De rage van de unboxing video’s van gadgets en speelgoed zijn het bewijs. Mensen willen zo tastbaar mogelijk online shoppen. Als je het product zo duidelijk en eerlijk mogelijk neerzet, zullen bezoekers je aanbod eerder vertrouwen en tot aankoop overgaan.


Wat anderen zeggen…

Een laatste belangrijk onderdeel dat niet mag ontbreken op je productpagina: social proof. Wat anderen zeggen over een product en over je dienstverlening schept vertrouwen. Het geeft bijna-klanten dat laatste zetje om tot aankoop over te gaan. Bij 72% van de consumenten hebben klantbeoordelingen invloed op de aanschaf van een product of een dienst.

De belangrijkste motivatie van consumenten voor het gebruik van beoordelingen is het verkleinen van de kans op het maken van een verkeerde keuze.  Er zijn verschillende manieren om social proof op je productpagina te integreren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Klantbeoordelingen over het product of je dienstverlening (via Google, Independer, Trustpilot)
  • Geruststellende statistieken zoals ‘al 465.000 keer gedownload’ of ’15 minuten geleden nog geboekt’
  • Een keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg van Thuiswinkel.org

Klanten willen niet alleen zichzelf behoeden voor verkeerde keuzes, maar ook anderen waarschuwen. Ruim tweederde van de consumenten plaatst zelf wel eens een boordeling – 10% minimaal een keer per maand – bijna de helft plaatst alleen op verzoek een beoordeling. Vergeet daarom ook niet om je klant na aankoop te vragen naar zijn ervaring. Voldeed het product aan de verwachtingen (die jij hebt geschept op je productpagina)? Hoe was de service, het bestelproces, de levering? Een win-win want deze data dragen bij aan verbetering van je productpagina en aanbod, terwijl je ook betrokkenheid onder je klanten vergroot.


Praktische info & Check out

Vergeet niet op je productpagina’s ook praktische info te geven die je klant helpt een beslissing te nemen. Denk hierbij aan contactgegevens, voorraad, verzendkosten, levertijd, betalen en retourneren. Zou jij een kampeermatje bestellen als er geen levertijd bij staat en je over 2 dagen weggaat? Ik niet! Zonder deze praktische informatie, bestellen mensen niet. Ze weten immers niet waar ze aan toe zijn.

Nog een tip: Als iets niet op voorraad is, laat dit dan op de productpagina zien en niet als mensen al in het bestelproces zitten. Een teleurgestelde bijna-klant zie je hoogstwaarschijnlijk niet terug.

Een overzichtelijk en duidelijk betaalproces is sowieso belangrijk. Toon daarom op de productpagina al de stappen die klanten moeten doorlopen in het bestelproces. Hou de tijdsinvestering zo kort mogelijk en overvraag je klant niet. Is het echt nodig om een profiel aan te maken? Niemand heeft zin om 10 stappen te doorlopen om een bestelling af te ronden.


Schep vertrouwen en doe wat je belooft

Samenvattend draait het bij klantgerichte productpagina’s schrijven dus om:

  • De behoefte van je klant
  • De meerwaarde van jouw product voor die behoefte
  • Het vertrouwen van jouw klant in jouw aanbod

Door je te verplaatsen in je klant(vraag) leer je om niet het product centraal te stellen, maar de rol die het vervult in het leven van je klant. Geef je bezoeker meerwaarde en vertrouwen, doe wat je belooft en zet klantervaringen in om je productpagina steeds verder te verbeteren. Kachinggg!

Ps. Heb je hulp nodig? Laat ons productpagina’s schrijven waar je bezoekers volmondig ja tegen zeggen!

Wij bloggen over schrijven en andersom

Date