Luister dan! 3 tips om beter te luisteren

Goed luisteren is moeilijk. Veel mensen luisteren zo min mogelijk. Ze stellen bijvoorbeeld een vraag, maar luisteren niet echt naar het antwoord. Je merkt dat iemand, terwijl je praat, in zijn hoofd al druk bezig is een antwoord te formuleren. Stiekem zijn ze alleen maar aan het wachten op hun beurt om wat te mogen zeggen. Slechte luisteraars praten wel met een ander, maar voeren eigenlijk een gesprek met zichzelf. Een voorbeeld:

‘Nog leuke series gezien de laatste tijd op Netflix?’

‘Ja, wij zijn echt helemaal into Suburra, een Italiaanse misdaadserie!’


Tegenwoordig een hele legitieme vraag om een gesprek te beginnen bij je lokale koffieautomaat of biertap. Een goede luisteraar zou hierop ingaan met vragen als:

‘O ja, waar gaat dat over?’

of

‘Wat vind je er zo goed aan dan?’

Je bent oprecht geïnteresseerd in wat de ander zegt en vraagt door. Maar het gros van de mensen staat te popelen om hun eigen verhaal kwijt te kunnen. Wat je dan krijgt is bijvoorbeeld:

‘Dan heb je Sopranos zeker nog nooit gezien?’

of

‘Ik ben vorig jaar nog op vakantie geweest in Milaan trouwens.’

Het lijkt misschien onbenullig, maar dit maakt een wereld van verschil voor de kwaliteit van het gesprek. Wat je in het tweede geval namelijk doet, is het antwoord van de ander heel kort langs je eigen filter laten gaan om vervolgens direct zelf een duit in het zakje te doen. En dan het liefst een zwaardere duit. Je gebruikt het antwoord van je gesprekspartner om je eigen verhaal te doen.

De kans is groot dat je uiteindelijk in een vermoeiend partijtje ‘Deze Netflix serie moet je zien. Nee, dan deze!’ belandt. Uiteindelijk vergeet je alle suggesties die de ander heeft gedaan en je gesprekspartner die van jou. Een verspilling van tijd en energie. Je had bij wijze van spreken net zo goed namen van Netflix series in een echoput kunnen roepen.


Goed luisteren is best zinvol

Mensen die luisteren zijn zeldzaam. Vreemd, want goed luisteren maakt je niet alleen een stuk sympathieker, het is ook zinvol.

  • Je hoort nog eens wat nieuws (naast de stemmen in je hoofd).
  • Mensen zoeken je op omdat ze weten dat je luistert.
  • Het verbetert de kwaliteit van je persoonlijke en zakelijke relaties.

Als tekstschrijver heb ik mezelf aangeleerd om goed te luisteren. Mensen schakelen me tenslotte in om hun verhaal te vertellen en hun boodschap over te brengen. Ten eerste moet ik die boodschap tot in de puntjes begrijpen. Ten tweede moet ik me in kunnen leven in het bedrijf en de doelgroep van die klant. Niet zo gek misschien dat het verhaal van mijn klanten centraal staat.

Ook bij interviews is goed luisteren essentieel. Als je niet goed luistert stel je niet de goede vragen, interpreteer je antwoorden verkeerd en mis je de rode draad in het verhaal. Dit klinkt heel logisch. Toch zijn er maar weinig interviewers die het lijstje met vragen dat ze thuis hadden voorbereid los kunnen laten.

Moraal van dit verhaal? Pas als je goed luistert, kun je iemand echt helpen, zowel privé als zakelijk.


Hoe doe je dat dan, goed luisteren?

1. Laat maar praten

Laat je gesprekspartner uitpraten en val hem of haar niet in de rede. Het overkomt ons in ons enthousiasme allemaal wel eens, maar het is echt de doodssteek voor elk gesprek. Je geeft de ander daarmee eigenlijk het signaal dat wat jij te zeggen hebt veel interessanter is dan wat de ander aan het vertellen was. Maak ook geen zinnen af voor iemand anders. Dat is namelijk gewoon raar. Tenzij het je liefje is, want dan is het wel weer soort van schattig (mits af en toe en wederkerig, anders zie vorige zin).

2. Doe es rustaag

In een geanimeerd gesprek gaan mensen steeds sneller en harder praten. Helemaal als je in een groepssetting of drukke omgeving bent (het-oergezellige-eetcafé-met-slechte-akoestiek-syndroom). Je gaat elkaar al snel overschreeuwen. Doe eens een stapje terug en richt je niet op je eigen reactie, maar puur op wat iemand zegt. Ga rustiger en zachter praten. Dit creëert rust en ruimte. Je zult zien, het gesprek komt vanzelf op gang.

3. Laat dat ei eens thuis

Je hoeft niet altijd je ei kwijt. Als iemand een goed verhaal heeft, hoef je dat niet te overtreffen. Het is tenslotte een gesprek en geen ping pong wedstrijd. Als je gesprekspartner is uitgepraat en zich gehoord heeft gevoeld, zal deze hoogstwaarschijnlijk uit zichzelf met een wedervraag komen. Is dat niet zo? Bedank hem of haar dan netjes voor de monoloog. Weer wat geleerd!


Op zoek naar een luisterend oor?

Wil jij je (levens)verhaal kwijt en wil je je laten interviewen door een tekstschrijver die goed luistert? Tekstbureau Punchline staat voor je klaar!

Wij bloggen over schrijven en andersom