SEO webteksten anno nu, de klantvraag bepaalt!

SEO webteksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google. Want dat Google voor veel mensen het startpunt van hun online reis is, zal geen verrassing meer zijn. Je positie in de zoekresultaten is dan ook van groot belang voor het verkeer dat naar je website komt. Om die teksten vervolgens te laten converteren (dus dat je het doel van je tekst bereikt), is het belangrijk dat de inhoud aansluit bij de query (zoekopdracht) van je lezer.

Webteksten die de vraag van je klant beantwoorden

De uitdaging is dus om content aan te bieden die aansluit en antwoord geeft op de vraag van je bezoeker. Webcontent moet niet alleen vindbaar zijn in zoekmachines, maar ook nog eens interessant en overtuigend. Het heeft immers weinig zin om hoog te scoren in de zoekresultaten, als dit vervolgens niet tot conversie leidt.

Long tail keywords vs short tail keywords

De basis voor SEO is zoekwoordenonderzoek. Hierin achterhaal je wat voor termen mensen gebruiken om antwoord op hun vraag te vinden. Ouderwetse SEO praktijken draaiden vaak om het volstouwen van teksten met deze zogenaamde keywords (Bijvoorbeeld: Huis kopen Spanje). Google staat natuurlijk niet stil en een dergelijke tactiek levert anno nu bar weinig op.

Tegenwoordig zien we dat long tail keywords steeds belangrijker worden. Op de short tail termen waarop het meest wordt gezocht zit namelijk ook de meeste concurrentie. Iedereen vist dus in dezelfde vijver, terwijl alleen de eerste hengels beet hebben.

De langere en dus meer specifieke zoektermen, hebben minder zoekvolume (Ter vergelijking: Appartement kopen met zeezicht Malaga). Daar staat tegenover dat als je je richt op long tail keywords, is dat je bezoekers trekt die heel gericht op zoek zijn en die waarschijnlijk al verder onderweg zijn op hun klantreis. Iemand die zoekt op een appartement met zeezicht in Malaga heeft bijvoorbeeld al diverse andere regio’s in Spanje overwogen en heeft daarnaast bepaald dat zeezicht een belangrijk criterium is. Een stuk specifieker en dichter bij conversie dan het generieke Huis kopen Spanje.

Customer journey mapping en content

Een ander buzzword in marketing is de customer journey, oftewel de klantreis. Hierbij staan de relatie en de interactie tussen de klant en jouw bedrijf centraal. Customer journey mapping is het visualiseren van de reis van je klant langs alle contactmomenten en alle mogelijke kanalen. Door de klantreis en de touch points (momenten van interactie) in kaart te brengen, krijg je inzicht in het klantperspectief en kun je de klantbeleving verbeteren.

De customer journey en dan meer specifiek, op welk punt je bezoeker zich op die klantreis bevindt, bepaalt ook welke content relevant en dus waardevol is op dat moment.

De informatiebehoefte van een bezoeker die zoekt op Huis kopen Spanje, is immers heel anders dan iemand die zoekt op Appartement kopen met zeezicht Malaga. In het eerste geval is men zich waarschijnlijk aan het oriënteren (op regio’s/financiering/betrouwbare makelaars/juridische haken en ogen), terwijl in het tweede geval een lijst met beschikbare appartementen in Malaga meer op zijn plaats is.

Door op het juiste moment en op de juiste plek in te spelen op de klantreis en bijbehorende informatiebehoefte, ontstaat een dialoog waar je allebei veel aan hebt. Je begeleidt je bezoeker tijdens het gehele traject van oriëntatie tot conversie, door in elk stadium relevante informatie aan te bieden. Lees meer over de verschillende fases in de customer journey.

SEO webteksten laten schrijven?

Op zich zijn dit allemaal gunstige ontwikkelingen. In plaats van het eenzijdige zenden van boodschappen, gaan we steeds meer uit van de klant(vraag) en het inspelen op de klantbehoefte op een bepaald moment. De klantvraag wordt daarbij steeds specifieker, dus beter te beantwoorden. Nu nog een copywriter vinden die jouw boodschap weet te verwoorden!

Aha, gevonden;-) Daar ligt, zonder op te willen scheppen, mijn kracht. Ik schrijf SEO webteksten die boeien en mensen triggeren tot actie over te gaan. Wat voor actie? Dat hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. Ik denk graag mee over je over je website en communicatie en ben altijd te porren voor een kopje koffie!

Wij bloggen over schrijven en andersom

Date