Storytelling, vertel je verhaal maar verzin het niet!

Storytelling, iedereen heeft er de mond vol van. Wat is het en wat kun je ermee? Storytelling is een manier om met je verhaal een brug te bouwen tussen organisatie en identiteit. Dit verhaal verbindt medewerkers onderling en zet je ook extern in om je te positioneren en te onderscheiden.


Wat is storytelling?

Als je ’s ochtends vroeg naar de bakker fietst om een vers brood te kopen, kan hij je bijvoorbeeld vertellen dat hij vijftien jaar geleden de bakkerij overnam van zijn vader. Dat hij sindsdien iedere ochtend de bolletjes bakt die jij smeert en vervolgens op je werk in je pauze opeet. Hij zal je misschien vertellen over waarom hij juist biologische ingrediënten gebruikt of waarom hij zoveel waarde hecht aan het in dienst nemen van personeel dat moeite heeft met het betreden van de arbeidsmarkt. Dit is zijn verhaal, dat jou als klant bindt en ervoor zorgt dat je elke dag 500 meter verder fietst, om je bolletjes bij deze bakker te halen in plaats van bij de supermarkt om de hoek.


De ingrediënten van een goed verhaal

Een story bestaat uit vijf bouwstenen: historie, cultuur, waarden, positionering en je missie en visie. Het verhaal kan intern ingezet worden om de identificatie van de eigen medewerkers met de organisatie te vergroten en extern om je bedrijf succesvol te kunnen positioneren en je te onderscheiden van je concurrenten. Het is dus raadzaam om niet zomaar een leuk verhaal te schrijven, maar om goed na te denken over je USP’s en te onderzoeken of je identiteit zoals jij die ziet, ook strookt met het beeld dat stakeholders van je organisatie hebben. Je verhaal moet namelijk wel kloppen en geloofwaardig zijn.


Storytelling en het belang van authenticiteit

Hoewel storytelling zeker tot de verbeelding kan spreken, moet het dus tegelijkertijd authentiek zijn. Wie herinnert zich niet de reclame van Bertolli, waarbij oude Italiaanse omaatjes in een grote ketel ambachtelijke pastasaus maken. Na onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde bleek het Italiaanse omaatje een Spaanse actrice te zijn die een fors bedrag vroeg voor een tv-interview. Er waren geen eeuwenoude familierecepten, wel een hypermoderne fabriek waar de saus met een welgemikte druk op de knop aan de lopende band ingeblikt wordt.

We hadden het kunnen weten…en we wisten het eigenlijk ook allemaal wel. Mensen zijn immers niet gek. Maar een ander verhaal, dat misschien minder groots is, maar wel dichterbij de werkelijkheid staat, had wellicht een positiever effect gehad.


Het verhaal achter het verhaal

Vergelijk dit bijvoorbeeld met de campagne van Carglass, die vanuit het perspectief van de medewerkers verteld wordt. Door echte medewerkers te gebruiken, komt de boodschap geloofwaardig over. Het verhaal achter de commercial was daarbij minstens zo belangrijk als het krasje dat uit de voorruit wordt gehaald. Iedereen weet dat dit echte medewerkers van Carglass zijn en juist dit feit maakt de campagne zo sterk. Het maakt niet uit dat de acteurs niet kunnen acteren, want het zijn immers echte mensen!


Wat koopt je klant voor jouw verhaal?

Ook al vertel je jouw verhaal, vergeet daarbij je klant niet. Het gevaar is ook bij storytelling om te verzanden in ´Wij van wc eend adviseren wc eend´. En ja, verleiden en overtuigen en al die toverwoorden zijn van belang in je story. Maar vergeet ook niet je klant meerwaarde te bieden met je verhaal en de (impliciete) klantvraag te beantwoorden. Probeer niet alleen op het gevoel spelen (Wij zijn ook heus wel menselijk), maar vooral te laten zien wat de klant heeft aan het verhaal dat je vertelt (We doen dit voor jou en wel hierom). Als je het perspectief van je klant, medewerkers of gemeenschap gebruikt, komt dit extra sterk over.


Vertel je verhaal, maar verzin het niet

Omdat je met storytelling vaak dicht op de emotie zit, is de scheidslijn tussen een authentiek verhaal en ‘een goedkope marketing truc’ en tussen ontroerend en pathetisch zeer dun. Storytelling werkt niet als je een onecht verhaal de wereld in helpt dat zo doorgeprikt kan worden. Daarom, verzin geen verhaal maar wees eerlijk en blijf dicht bij jezelf.

Iedereen heeft een verhaal, daar zijn we van overtuigd. Ook al klinkt het jou helemaal niet bijzonder in de oren. Heb je hulp nodig om jouw verhaal te verwoorden? Een verhaal met oog voor je historie, cultuur, waarden, positionering en missie en visie? Wij denken graag met je mee over je identiteit en overtuigende en authentieke storytelling die daarbij aansluit.


Wij bloggen over schrijven en andersom