Zelf blogs schrijven: 5 tips voor ijzersterke blogs

Zelf blogs schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen ziet de waarde van een blog bijhouden wel in:

  • Het geeft je de kans je kennis te delen en klanten te trekken en te binden.
  • Het is een uitstekende manier om zelf bij te blijven op je eigen vakgebied.
  • Bloggen vergroot je zichtbaarheid en vindbaarheid.

Maar toch komt het er vaak niet van. Bloggen is namelijk ook tijdrovend en veel ondernemers hebben het simpelweg te druk…met ondernemen. In dat geval kun je misschien beter je blogs laten schrijven. Door ons bijvoorbeeld.


Nee, ik wil zelf blogs schrijven!

Wil je wel graag zelf bloggen? Maar weet je niet waar je moet beginnen of waarover je zou moeten bloggen. Lees dan vooral verder, dan vertellen we je hoe je dit aanpakt. Als tekstschrijvers bloggen we in opdracht voor allerlei bedrijven over allerlei onderwerpen. Van mode tot make-up en van hypotheek tot schuifpui.

In het begin vonden we het best lastig om over alle onderwerpen goede blogs te schrijven, die echt waarde toevoegen. We schrijven namelijk uit jouw naam voor jouw doelgroep, terwijl jij inhoudelijk meer weet over je vakgebied. Pas als we ons verdiepen in jouw bedrijf, branche en doelgroep, kunnen we kwalitatief hoogwaardige blogs schrijven.

Ook voor bloggen geldt, al doende leert men en gaandeweg hebben we de ingrediënten achterhaald voor een goed blog. Die delen we hier graag met je.


Onze top 5 tips om zelf blogs te schrijven

1. Eén blog is geen blog

De uitdaging is niet om eens een keer een blog te schrijven, maar om regelmatig te blijven bloggen. Een enkel blog legt weinig zoden aan de dijk. Veel ondernemers verwachten direct resultaat en houden het voor gezien als er na twee blogs geen massale toestroom van nieuwe klanten plaatsvindt. Om top of mind te blijven bij je lezers (en bij Google) is het belangrijk om regelmatig een teken van leven te laten horen.

Sterker nog, bloggen is onderdeel van je contentmarketingstrategie. Dit is de lange termijn-strategie van de productie, publicatie en het beheer van nuttige, bruikbare content over al je kanalen. Het doel is om jouw doelgroep meerwaarde te bieden en te begeleiden tijdens de klantreis. Aan de basis van je strategie staan vragen als: wie is je klant, wat is jouw doel en vooral, wat is het doel en de vraag van je klant. Blogs zijn maar een manier om in de informatievoorziening van je klant te voorzien. Andere middelen zijn bijvoorbeeld whitepapers, videos, foto’s, nieuwsbrieven, social media updates, infographics, podcasts en case studies.

Als je kijkt naar het grotere plaatje en het hogere doel, gaat het erom een dialoog aan te gaan met je klant. In dat licht bezien is een blog een investering om constant in te spelen op trends, behoeftes en klantvragen en om deel te blijven nemen aan het gesprek met je doelgroep.

2. Welke vragen stellen mensen jou op feestjes?

Blogs zijn de uitgelezen kans om mensen te laten zien waar je mee bezig bent en antwoord te geven op klantvragen. Waar moet ik dan over bloggen? Dat is een vraag waar veel bedrijven mee worstelen. Welke vragen stellen mensen jou op feestjes over je beroep of je bedrijf? Dit is een prima uitgangspunt voor je blog. Bij ons is dat bijvoorbeeld: Goh, waar schrijf je eigenlijk over als copywriter? (spoiler alert: over van alles en nog wat!)

Websites zoals Quora.com en Answerthepublic.com zijn ook goede bronnen om te achterhalen wat mensen willen weten over een bepaald onderwerp. Het gaat erom je lezer toegevoegde waarde te bieden, oftewel iets nieuws te vertellen waar hij of zij wat aan heeft. Als je uitgaat van een klantvraag en die beantwoordt, biedt je meerwaarde; mensen hebben iets aan je blog.

Zorg dat elke blogpost een probleem oplost voor jouw lezer. Als je een soort ‘ontdekkingsreis’ via jouw blog creëert voor lezers zullen je bezoekers niet alleen langer blijven plakken, maar ook steeds meer overtuigd raken van jouw verhaal (zie je wat we doen met al die links naar andere blogs die we hebben geschreven?).

3. Schrijf op basis van zoektermen

SEO betekent search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dat Google voor veel mensen het startpunt van hun online reis is, zal geen verrassing zijn. Je positie in de zoekresultaten is dan ook van groot belang voor het verkeer dat naar je website komt. De basis voor SEO is zoekwoordenonderzoek. Hierin achterhaal je wat voor termen mensen gebruiken om antwoord op hun vraag te vinden. Belangrijke criteria zijn volume, trend en moeilijkheidsgraad.

Op de meest populair zoektermen zit ook de meeste concurrentie. De langere en dus meer specifieke zoektermen, genereren minder zoekverkeer. Daar staat tegenover dat als je je richt op deze long tail keywords, er minder concurrentie op deze zoektermen zit en je bezoekers trekt die heel gericht op zoek zijn en die waarschijnlijk al verder onderweg zijn op hun klantreis (en dichter tegen conversie aanzitten). Richt je blogs in op deze long tail keywords en je slaat twee vliegen in een klap:

  1. Je blog zal op die keywords sneller hoger scoren in Google
  2. Je trekt bezoekers die antwoord zoeken op een specifieke vraag  

Er zijn voldoende gratis tools om een goed keyword-onderzoek te doen. Bijvoorbeeld Ubersuggest, KW finder, Answer the public en de keywordplanner van Google.

4. Laat je expertise zien, maar ga voor interactie

Blogs zijn ideaal om je kennis te etaleren en op die manier mensen te overtuigen van je kunnen. Ook hier geldt echter ‘nobody likes a know it all.’ Als je jezelf neerzet als de absolute expert, haal je tegelijkertijd alle grond voor een open dialoog weg. En dat is een gemiste kans, want in gesprek met je lezer leer je juist het meest en bouw je een relatie. Het is dus de kunst je expertise te laten zien, maar tegelijkertijd het gesprek met je lezer aan te gaan.

Ga voor interactie: Nodig lezers uit om hun ervaringen te delen, vraag actief om hun mening en maak delen makkelijk met social media deelknoppen of een comments-sectie. Wees ook niet bang om je blog aan te passen als iemand een nuttige aanvulling of opmerking heeft.

Heb jij bijvoorbeeld een andere of betere tip om te bloggen? Laat het ons weten en we voegen hem toe aan dit blog.

5. Keep it real & personal

Niet elke blog hoeft een succesverhaal te zijn. Juist door zelf een vraag te stellen of te laten zien hoe je tot een antwoord komt, neem je je lezer mee met je verhaal. Wees ook niet bang om je kwetsbaar op te stellen, dat maakt het alleen maar makkelijker voor je lezer om zich met je identificeren. De bloopers aan het eind van een film zijn niet voor niets publieksfavoriet. Je verhaal is sterker als het uit het leven gegrepen is. Lees bijvoorbeeld ons blog over het belang van authenticiteit in storytelling.

We begonnen dit blog bijvoorbeeld door te zeggen dat we bloggen zelf in het begin ook een behoorlijke uitdaging vonden. Het kost veel tijd en soms is de inspiratie ver te zoeken. Maar weet je wat? het is het waard. Hoe meer je blogt, hoe beter je erin wordt. Wij hebben tegenwoordig bijvoorbeeld aan een paar steekwoorden genoeg voor een goed verhaal. Wil je dat wel eens zien? Neem dan contact op met Tekstbureau Punchline.

Had je wat aan dit blog? Dan waarderen we het heel erg als je het deelt. Dat kan binnen twee klikken met de knoppen hieronder.

Wij bloggen over schrijven en andersom